اکبر صادقی، فعال اتنیکی ترک با قرار وثیقه از زندان ارومیه آزاد شد

۲۰ مرداد ۹۹ – اکبر صادقی فعال اتنیکی ترک، به اداره پلیس اطلاعات و امنیت احضار و پس از یک روز با تودیع قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران اداره پلیس اطلاعات و امنیت در تاریخ ۱۶مرداد ۱۳۹۹ با ارسال احضاریه‌ای به منزل پدری این فعال ترک از او خواسته بود که مورخه ۱۹ مرداد ساعت ۸:۳۰ در اداره پلیس اطلاعات و امنیت (بازداشتگاه ۹ پله) حضور پیدا کند. آقای صادقی پس از حضور در اداره پلیس، از سوی بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان ارومیه به «تبلیغ علیه نظام» متهم و برای او قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی تعیین شد. او پس از تعیین قرار به زندان ارومیه فرستاده شد. یک منبع آگاه به پژوهشگر اطلس گفت: «خانواده آقای صادقی روز گذشته آمادگی تأمین قرار وثیقه او را نداشته‌اند و به همین دلیل او به زندان فرستاده شده و امروز با تأمین قرار وثیقه تا زمان پایان مراحل رسیدگی به پرونده از زندان آزاد شده است.»

برای مشاهده نمایه زندان ارومیه روی تصویر کلیک کنید.

سرکوب فعالان اتنیکی ترک

فعالان اتنیکی ترک سالها است که از سوی نهادهای امنیتی و قضایی سرکوب می‌شوند. اخیراً و به دنبال درگیری نیروهای آذربایجان و ارمنستان، روز پنجشنبه ۲۶تیر ۱۳۹۹ اعتراضاتی در برخی از شهرهای ایران در حمایت از آذربایجان شکل گرفت. در جریان این اعتراضات حکیمه احمدی، یاسمین ظفری، رحیم ساسانی، سعدالله ساسانی، مقصود فضلی چیمن زمین، رسول رضوی در شهر تبریز، شیوا مجرد، فرید خورشیدی، سالار طاهر افشار، سعید بهنمون، سهند بهنمون در شهر ارومیه، حمید جباری، حسین شهیدی، هادی علیشی و یعقوب مجیدی در شهر تهران دستگیر شدند. که با آزادی حکیمه احمدی همه آنها با قرار وثیقه از زندان آزاد شده‌اند.