انکار کرونا در زندان، تصویر غیرواقعی صدا و سیما از اوین

۲۴ مرداد ۱۳۹۹- کرونا در ایران همچنان قربانی می‌گیرد و راه خود را به زندان‌ها نیز باز کرده است. دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی اما سعی در کتمان این واقعیت دارد که کرونا در ایران نیز مانند همه دنیا گسترش یافته و افراد را مبتلا می‌کند. گزارش تازه صدا و سیما آخرین نمونه از تلاش صدا و سیما در این راستا است. 

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، صدا و سیمای جمهوری اسلامی در پاسخ به گزارش اطلس درباره شیوع بیماری کرونا گزارشی منتشر کرد تا ثابت کند که بیماری کرونا جایی در این زندان ندارد. این اقدام شبیه چیزی است که در زندان زنجان در مورد خانم نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی رخ داد و صدا و سیما به طور مخفی فیلمی کوتاه از مکالمه او و پزشک زندان منتشر کرد و مدعی شد که ادعای او درباره ابتلاء به کرونا حقیقت ندارد. بعداً خانم محمدی فاش کرد که با آمپول سرپایش کرده‌اند تا فیلم مورد نظر را تهیه کنند. در گزارش اخیر نیز، یوسف سلامی خبرنگار صدا و سیما، تصویری غیر واقعی از زندان اوین ارائه می‌دهد. محیطی بسیار مرتب و تمیز با امکانات زیاد و رسیدگی فوق‌العاده که هیچ شباهتی حتی با ادعاهای پیشین مسئولان سازمان زندان‌های در مورد وضعیت زندان‌های کشور ندارد. با توجه به وضعیت کنونی کشور و تصاویری و گزارش‌هایی که از مناطق فقیرنشین منتشر می‌شود، زندگی در چنین محیطی آرزوی برخی از کسانی است که آزادانه و در بیرون از زندان زندگی می‌کنند. اما آیا این تصویر واقعی زندان اوین است؟

اختلاف طبقاتی در اوین

زندان اوین ماوای افرادی از طبقات مختلف جامعه است و همانگونه که شهر تهران سرشار از اختلاف طبقاتی است و  در دل خود هم مناطق اعیان نشین مناطق یک و دو و سه را دارد که ارزش هر متر مربع آپارتمان حدود ۱۰۰ میلیون تومان است و هم منطقه ۱۷ که ۱۰ درصد مردم آن حتی به حمام هم دسترسی ندارند. در زندان اوین هم اختلاف طبقاتی فاحش وجود دارد. در حالی که اغلب زندانیان در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند. مسئولین سابق نظام وکسانی که به اتهامات مالی و اختلاس روانه زندان می‌شوند، سبک زندگی اشرافی خود را به زندان نیز منتقل می کنند.

به دنبال پخش این گزارش از صدا و سیما ۱۵ زندانی سیاسی بند ۸ با تاکید بر وجود اختلاف طبقاتی در اوین نوشته‌اند: «گزارشی که از بند ۴ پخش شد مربوط به اتاق‌هایی می‌شد که افرادی مانند غارتگران از صندوق ذخیره فرهنگیان، بانک سرمایه، موسسه ثامن و چندین اختلاسگر سرشناس دیگر و سلطان‌های خودرو و چه و چه و چه، به همراه برخی سرداران تاریخ گذشته سپاه و دیگر اسلافشان در آنجا سکنی داشته و دارند و با اموال غارت شده مردم تحت ستم ایران و با خاصه خرجی اتاق‌های لوکس برای خود ترتیب داده‌اند و با این ولخرجی‌ها نظم و اتوریته مطلوب خود را در آن بند حاکم کرده اند.»

در حالی که اغلب زندانیان در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند. مسئولین سابق نظام وکسانی که به اتهامات مالی و اختلاس روانه زندان می‌شوند، سبک زندگی اشرافی خود را به زندان نیز منتقل می کنند.

آنها همچنین در مورد قرنطینه نمایش داده شده در این گزارش نوشته‌اند: «قرنطینه بند ۱، نه ۱۴ روز بلکه فقط چند ساعت و نهایتا یک روز پذیرای زندانیان تازه وارد است. زندانیان تازه وارد در بند های ۴، ۷ و ۸ به شکلی فرمالیته و در جوار دیگر زندانیان به اصطلاح قرنطینه می‌شوند.»

ضرب و شتم و سانسور زندانیان معترض

صدا و سیما برای نمایش این تصویر زیبا از زندان اوین زندانیان سیاسی را سانسور کرده و در یک مورد ماموران اقدام به ضرب و شتم یک زندانی سیاسی کرده‌اند. یک فرد مطلع در مورد حواشی تهیه گزارش صدا و سیما به پژوهشگر اطلس گفت: «در این گزارش زندانیان اعتراضات برخی از زندانیان به وضعیت بهداشتی زندان به طور کامل سانسور شده است. زندانیان سیاسی هنگام حضور تیم خبری صدا و سیما فریاد زده‌اند «ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما» همچنین یکی از زندانیان سیاسی به نام رضا مهرگان که خواسته است توضیحاتی در مورد وضعیت بهداشتی زندان و موارد کرونا در زندان ارائه کند مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بیرون برده شده است و در گزارش صدا و سیما هم تنها چند ثانیه اول سخنان او پخش شده و ضرب و شتم او تکذیب می‌شود.»

یکی از زندانیان سیاسی به نام رضا مهرگان که خواسته است توضیحاتی در مورد وضعیت بهداشتی زندان و موارد کرونا در زندان ارائه کند مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بیرون برده شده است

آیا ماسک و مواد ضدعفونی کننده مجانی است؟

در گزارش صدا و سیما مقدار زیادی مواد ضدعفونی کننده نشان داده می شود و فردی هم از تولید و توزیع رایگان ماسک بین زندانیان سخن می‌گوید. تحقیقات اطلس نشان می‌دهد که این ادعا نیز نادرست است. بسیاری از زندانیان امکان خرید این اقلام بهداشتی را ندارند.

یک منبع آگاه منبع در این مورد به پژوهشگر اطلس گفت: «ماسک و مواد ضدعفونی کننده در زندان برخلاف ادعای صدا و سیما رایگان نیست و فقط برخی از زندانیان توان پرداخت هزینه و خرید آن را دارند.»

بی‌توجهی کامل گزارش به زندانیان مبتلا به کرونا

در گزارش صدا و سیما وضعیت زندانیان سیاسی مبتلا به کرونا به طور نادیده گرفته می‌شود. کامل غایب است هیچ اشاره‌ای به وضعیت زندانیانی که در روزهای گذشته تست کرونای آنها مثبت اعلام شده نمی‌کند.

وضعیت امیر سالار داوودی، محسن قنبری، یاشار مصیب زاده، سعید شریفی، رضا کیانیان که تست کرونا آنها مثبت اعلام شده و در بهداری زندان اوین بستری شده‌اند در این گزارش نادیده گرفته شده‌ است.

تناقض گزارش صدا و سیما با اظهارنظرهای سازمان زندانها

گزارش صدا و سیما از زندان اوین هیچ تناسبی با اظهارات پیشین سازمان زندان‌ها درباره کمبود امکانات این سازمان ندارد. سازمان زندان‌ها در سالیان اخیر همواره نسبت به کمبود امکانات و فضای کافی برای نگهداری زندانیان گلایه داشته است. اصغر جهانگیر، رئیس پیشین سازمان زندان‌ها حدود یکسال پیش در مورد وضعیت زندان‌های کشور به خبرنگار تسنیم گفته بود: «ظرفیت فعلی زندان‌های کشور حدود ۸۵ هزار نفر است اما جمعیت حاضر در زندان‌ها، دو و نیم برابر ظرفیت است که این جمعیت قبل از اعطای عفو اخیر، سه و نیم برابر ظرفیت و گنجایش زندان‌ها بود.»

همچنین نامه‌های رسمی درز کرده سازمان زندان‌های که به دست عفو بین‌الملل رسیده نشان می‌دهد که زندان‌های ایران امکانات لازم برای حفاظت از زندانیان در برابر بیماری کرونا را دریافت نکرده‌اند. این نامه‌ها نشان می‌دهند که درخواست‌های مکرر برای تامین اقلام ضروری از جمله مواد ضدعفونی کننده، تجهیزات حفاظتی شخصی و لوازم پزشکی نادیده گرفته شده‌اند‌.

 

تلاش صدا و سیما برای وارونه جلوه دادن حقیقت در مورد شیوع کرونا در زندان‌های ایران، منطبق با الگوی ثابت جمهوری اسلامی در برخورد با مشکلات مختلف است. انکار و تلاش برای عادی جلوه دادن شرایط، روندی که در سطح بزرگتر در مورد شیوع بیماری کرونا در سراسر کشور نیز جریان دارد. چند روز پیش محمدرضا محبوب‌فر، عضو ستاد ملی مقابله با کرونای ایران به روزنامه جهان صنعت در مورد آمار منتشر شده درباره بیماری کرونا گفت بر اساس “ملاحظات سیاسی و امنیتی”، آمار کرونا “قطعا مهندسی‌شده به جامعه تزریق می‌شوند.” او گفت آمار مبتلایان و فوتی‌های وزارت بهداشت “یک‌بیستم” آمار واقعی است.