مواجهه حضوری حبیب اسیود و علی مجدم در بازداشتگاه اطلاعات اهواز

۲۳بهمن۱۳۹۹ – «مواجهه حضوری» بین حبیب اسیود و علی مجدم، زندانی محکوم به اعدام زندان شیبان، انجام شده است. آقای اسیود، که به نام‌های «حبیب فرج‌الله چعب» و «حبیب کعبی» نیز شناخته شده است، ۱۸ مهر امسال در ترکیه ربوده شد.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، آقای اسیود حداقل یک ماه پیش از تهران به بازداشتگاه اطلاعات اهواز منتقل شده است. پیش‌تر در تاریخ ۱۱آبان۱۳۹۹، خبرگزاری «مجلس شورای اسلامی» با انتشار گزارشی در مورد مکان نگهداری حبیب اسیود گفته بود که او «تحت بازجویی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در تهران است.»

یک منبع آگاه در مورد انتقال آقای اسیود به اهواز و «مواجهه حضوری» او با علی مجدم به پژوهشگر اطلس زندان‌های ایران گفت: «آقای اسیود حداقل از یک ماه پیش در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز زندانی است.» به گفته این فرد: «مدتی پیش در این بازداشتگاه بین علی مجدم، زندانی محکوم به اعدام زندان شیبان، با آقای اسیود مواجهه حضوری برگزار شده است.»

از محتوای این مواجهه حضوری اطلاع چندانی در دست نیست. این نوع جلسات یکی از شگردهای دستگاه امنیتی ایران برای وادار کردن زندانیان به پذیرش خواسته‌های دستگاه امنیتی است.

در روزهای گذشته، دست‌کم ۲۲ نفر از بستگان حبیب اسیود در شوشتر بازداشت شده‌اند. این بازداشت‌ها احتمالاً با انتقال آقای اسیود به اهواز ارتباط دارد.

بیشتر بخوانید:

برای مشاهده نمایه آقای اسیود روی تصویر کلیک کنید

حبیب اسیود کیست؟

حبیب اسیود که با نام‌های «حبیب فرج‌الله چعب» و «حبیب کعبی» نیز شناخته شده است موسس و یکی از رهبران «جنبش آزادی‌بخش اهواز» (شاخه حبیب جبر) است؛ این گروه سیاسی با نام «حرکت نضال» نیز معرفی می‌شود. حبیب اسیود در کشور ترکیه بازداشت شد. او متولد شوشتر است و پیش از خروج از کشور نیز متصدی یکی از بانک‌های این شهر بوده است.

بازداشت

بر اساس گزارش خبرگزاری دولت ترکیه، حبیب اسیود برای دیدار با خانمی به نام «صابرین.س» که گفته می‌شود همسر سابق وی بوده است به ترکیه سفر کرد. آقای اسیود در تاریخ ۱۸مهر۱۳۹۹ پس از حضور در یک خودروی ون، از سوی چند نفر از اعضای باند «ناجی شریفی زین‌دشتی» بی‌هوش و ربوده شد. آدم‌ربایان که عضو یک گروه وابسته به وزارت اطلاعات ایران بوده‌اند در ابتدا او را به شهر وان و یک روز بعد به صورت غیرقانونی به ایران منتقل کردند. خانم صابرین نیز پس از اتمام این عملیات، از مسیر غیرقانونی به ایران رفت.

همچنین بر پایه اطلاعاتی که یک مقام امنیتی در اختیار واشنگتن پست قرار داده است، حبیب اسیود توسط یک گروه تبهکار ایرانی که با دستگاه امنیتی ایران همکاری داشته در ترکیه ربوده و سپس به ایران منتقل شده است. به گفته این مقام امنیتی، آقای اسیود برای ملاقات با فردی به نام خانم صابرین.س به ترکیه آمده بود. یکی از نزدیکان حبیب اسیود در گفت‌وگویی با واشنگتن پست دلیل سفر آقای اسیود به ترکیه را قرض گرفتن مبلغی از صابرین.س بیان کرده است. آقای اسیود پس از حضور در محل ملاقات، سوار یک خودروی ون شده بود و در ادامه، افرادی او را بی‌هوش کرده‌ و از طریق مرز وان به ایران انتقال دادند. بر اساس این گزارش، اعضای باند ربایش، ساعاتی پیش از این عملیات از یک فروشگاه دستبند پلاستیکی خریداری کرده بودند. مظنون اصلی این پرونده، فردی به نام ناجی شریفی زین‌دشتی است. به گفته مقامات امنیتی ترکیه، زین‌دشتی قاچاقچی مواد مخدر بوده و در سال‌ ۲۰۰۷ به دلیل کشف ۷۵ کیلوگرم هروئین در ترکیه بازداشت شده بود. بر پایه اطلاعات مندرج در گزارش واشنگتن پست، این مورد تنها اتهام پرونده ناجی زین‌دشتی نبوده است: «او سال ۲۰۱۸ نیز به اتهام قتل بازداشت شده بود که به دلیل نقص در پرونده از زندان آزاد شد.»

ناجی شریفی زین‌دشتی، به همکاری با سیستم امنیتی ایران در ربایش و ترور مخالفان حکومت ایران متهم است. زین‌دشتی در ایران نیز سابقه بازداشت به اتهام «قاچاق مواد مخدر» را داشته و گفته می‌شود حین تحمل حبس، آزادی موقت یا مرخصی متواری شده بود. ناجی زین‌دشتی سال‌ها قبل همکاری خود را با دستگاه امنیتی ایران آغاز کرد؛ ترور سعید کریمیان مدیر تلویزیون جم و مسعود مولوی از اعضای سابق وزارت دفاع ایران که بعدا منتقد حکومت شد، توسط باندی با رهبری زین‌دشتی انجام شده است. تاکنون ۱۱ نفر در رابطه با پرونده ناجی‌ زین‌دشتی در ترکیه بازداشت شده‌اند.

اعترافات اجباری

تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۲۱آبان۱۳۹۹ ویدیویی از «اعترافات اجباری» حبیب اسیود منتشر کرد. دستگیری آقای اسیود از سوی وزارت اطلاعات بوده و اکنون نیز در یکی از اماکن وابسته به این نهاد تحت بازداشت قرار دارد. حبیب اسیود در این ویدیو علیه خود و افرادی دیگر صحبت می‌کند که با در نظر گرفتن فنون جمهوری اسلامی برای برخورد با مخالفان سیاسی خود، می‌توان این فرضیه را مطرح کرد که دست‌کم بخشی از گفته‌های وی با اجبار و تحت شکنجه بیان شده است. در این ویدیو، آقای اسیود به برخی حملات مسلحانه از جمله «حمله به رژه اهواز» اعتراف می‌کند و با نام بردن از سه نفر به نام‌های حبیب نبگان، عیسی سواری و یعقوب نیسی، اتهام نقش داشتن در حمله به رژه اهواز را متوجه آن‌ها می‌کند.

او درعین‌حال به نقش داشتن گروهش در «سرقت‌های مسلحانه» اشاره می‌کند؛ سرقت از بانک صادرات اهواز و یک شرکت پیمانکاری. او علاوه بر «حمله مسلحانه» به نیروهای نظامی، به «بمب‌گذاری» در خوزستان نیز متهم شده است. همچنین در این ویدیو گوینده ادعا می‌کند در سال‌های اخیر چندین عملیات جنبش آزادی‌بخش الاحواز که برای خوزستان و تهران طراحی شده بود، با تسلط نیروهای امنیتی ناکام ماند. حرکت النضال، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۴ آغاز و هدف خود را استقلال خوزستان و جدایی آن از ایران عنوان کرد. جمهوری اسلامی این گروه را «تروریست» می‌داند و آن‌ را متهم کرده که مسئول حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در ۳۱شهریور۱۳۹۷ است.