چهار زندانی عرب در زندان سپیدار اهواز اعدام شدند

۱۱ اسفند ۱۳۹۹- حسین سیلاوی، ناصر خفاجیان، جاسم حیدری و علی خسرجی  عصر دیروز ۱۰ اسفند به اتهام «بغی از طریق همکاری با گروه‌های معاند نظام» در زندان سپیدار اعدام شدند.

 

یک منبع آگاه به اطلس زندان‌های ایران گفت اداره اطلاعات اهواز دیروز ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ از خانواده این چهار زندانی عرب خواسته بود برای ملاقات با فرزندانشان به یکی از مراکز اداره اطلاعات در فلکه چهارشیر اهواز مراجعه کنند.

به گفته این فرد آگاه، ماموران خانواده‌ها را از میدان چهارشیر با ماشین‌هاى اداره اطلاعات به زندان سپیدار بردند. ماموران هر چهار زندانی را با دست و پای بسته به محل ملاقات آورده و به آنها اجازه دادند ملاقات کوتاهی با خانواده خود داشته باشند. در این ملاقات هر چهار زندانی گفته‌اند که قرار است اعدام شوند اما ماموران در حضور زندانیان به خانواده‌ها اطمینان داده‌اند که فرزندان‌شان را اعدام نمی‌کنند و آنها را به زندان شیبان برمی‌گردانند. اعدام این چهار زندانی دقایقی پس از ملاقات با خانواده‌هایشان صورت گرفته است. خانواده‌ها آمبولانسی را که گمان می‌رود حامل جنازه‌های این زندانیان بوده هنگام خروج از زندان سپیدار دیده‌اند. 

حسین سیلاوی، علی خسرجی به همراه علی مجدم و علی مطیری در تاریخ ۳۰ شهریور امسال از زندان شیبان به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شدند. این زندانیان مدتی بعد به انفرادی‌های زندان شیبان فرستاده شدند. جاسم حیدری نیز اوایل دی از زندان سپیدار به انفرادی زندان شیبان منتقل شد. از بین این زندانیان علی مطیری روز ۹ بهمن اعدام شد. دو زندانی دیگر‌ به همراه علی مجدم تاکنون در یکی از اتاق‌های این بند، در شرایط بسیار نامناسبی نگهداری می‌شدند. آقای خفاجیان نیز پس از اعتراضات فروردین ۱۳۹۹ به زندان سپیدار منتقل شده بود. او در بند نیروهای نظامی این زندان محبوس بود.

 

بیشتر بخوانید:

 

پرونده جاسم حیدری

جاسم حیدری، فرزند کویت اهل کوی زعفرانیه اهواز بود. آقای حیدری در سال ۱۳۹۶ در تهران بعد از بازگشت از کشور اتریش بازداشت شد. او مدتی را در بازداشتگاه اوین به‌سر برد و سپس به اداره اطلاعات اهواز منتقل شد؛ جایی که به‌شدت شکنجه شد. آقای حیدری در دادگاه انقلاب اهواز محاکمه و به اتهام بغی ماده ۲۸۷ و ۲۸۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم به اعدام شد. این حکم در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۹۹ تایید و به او ابلاغ گردید.

او همچنین پس از اعتراضات زندان شیبان در فروردین امسال به اتهام شرکت در این اعتراضات تحت پیگرد قرار گرفته بود. پرونده او در این مورد در شعبه ۱۰۱ کیفری شهرستان باوی رسیدگی شد.

جاسم حیدری از سنین نوجوانی تمایلات سیاسی داشته و در شهر اهواز شروع به فعالیت سیاسی کرده است. او در همان دوران جوانی یکبار بازداشت و بعد از مدتی از زندان آزاد شده است. آقای حیدری پس از آزادی تغییر مذهب داده، به مذهب اهل سنت گرویده‌ و به گروه‌های سلفی نیز تمایل پیدا کرده بود. جاسم حیدری در سال ۲۰۱۵ گروهی در اهواز تشکیل داده و به فعالیت‌هایی مانند شعارنویسی علیه حکومت پرداخته است. این فعال عرب پس از اینکه متوجه شده احتمال بازداشتش وجود دارد با دو نفر دیگر از اعضای گروهش به ترکیه فرار می‌کند. دو همراه آقای حیدری به نام‌های برادران شرحانی در ترکیه مانده‌اند و جاسم حیدری روانه اروپا شده است. آقای حیدری در اتریش در اردوگاه پناهندگان اقامت داشته و در آن زمان با افراد و گروه‌های مختلف سیاسی از جمله حرکه‌النضال تماس گرفته است؛ اما عضو حرکه‌النضال نبوده است.

به گفته یکی از منابعی که در اتریش با آقای حیدری ارتباط داشته اگرچه او مباحث و نظرات گروه‌های اسلام‌گرا را مطالعه می‌کرده و به این مباحث علاقه‌مند بوده اما سبک زندگی مومنانه‌ای نداشته و هرگز در هیچ اقدام خشونت‌‌آمیزی نیز مشارکت نکرده است. 

 

پرونده ناصر خفاجان، علی خسرجی و حسین سیلاوی

سه زندانی دیگر اعدام‌شده ناصر خفاجیان، علی خسرجی، ۲۶ ساله ساکن کوی علوی شهر اهواز و حسین سیلاوی، ۳۰ ساله ساکن منطقه خبینه اهواز هستند. این سه نفر اردیبهشت ۱۳۹۶ بازداشت شدند. آقای خفاجیان ۳۳ ساله از درجه‌داران نیروی انتظامی است. این افراد متهم به حمله به پاسگاه حمید در ۴۰ کیلومتری شهر اهواز و کلانتری ۲۳ کوی مجاهد شهر اهواز هستند. در جریان این حملات دو درجه‌دار نیروی انتظامی کشته و یک سرباز نیز مجروح شدند. پرونده این سه متهم ابتدا در شعبه ۱۲ بازپرسی اهواز به ریاست قاضی جلیلیان رسیدگی و سپس به دادگاه انقلاب فرستاده شد. این سه زندانی در دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شدند. سه متهم دیگر این پرونده به ۱۵، ۱۰ و ۵ سال حبس محکوم شدند. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در مورد صدور حکم اعدام برای این سه زندانی در یک نشست خبری به تاریخ ۲۴ دی ۱۳۹۸ گفته بود: «در یکی از حملات تروریستی که چندی قبل به یکی از کلانتری‌ها در استان خوزستان انجام شده بود، عناصر آن وابسته به خارج از کشور و جزو گروه‌های معاند بودند که منجر به شهادت دو تن از ماموران و مجروحیت یکی از سربازان شده بود. بنا داشتند از این عملیات فیلم بگیرند و به رسانه‌های خارج از کشور بفرستند که با تلاش‌های انجام شده این متهمان شناسایی، دستگیر و هفته گذشته محاکمه شدند. در این پرونده سه نفر از متهمان به خاطر اقدامات مسلحانه تروریستی به اعدام و سایر متهمان به حبس‌های ۱۵ و ۱۰ سال و یک نفر نیز با تخفیف به پنج سال حبس محکوم شده است.»