سازمان اتحاد برای ایران اعدام زندانیان بلوچ را محکوم کرد

۲۶ دی ۱۳۹۹ – سازمان اتحاد برای ایران با صدور بیانیه‌ای اعدام زندانیان بلوچ را محکوم کرد. هفت زندانی بلوچ در فاصله ۲۶ دسامبر ۲۰۲۰ تا ۳ ژانویه اعدام شده‌اند و خطر اعدام سه زندانی دیگر نیز وجود دارد.

به گزارش اطلس‌زندان‌های ایران سازمان اتحاد برای ایران با صدور بیانیه ای اعدامهای اخیر زندانیان سیاسی بلوچ را محکوم کرده و نسبت به اعدام سه زندانی دیگر هشدار داده است. عبدالحمید میربلوچ‌زهی، حمید راست‌بالا، کبیر سعادت‌جهانی، محمدعلی آرایش، حسن دهواری و الیاس قلندرزهی. از جمله زندانیان اعدام شده هستند و  امان‌الله بلوچی (که به نام امین میربلوچ‌زهی نیز شناخته می‌شود)، عبدالرحیم کوهی و جاوید دهقان نیز در خطر اعدام قرار دارند.

در بخشی از این بیانیه که ۲۵ دی منتشر شده آمده است: « اعدام آن‌ها با نقض معاهدات حقوق بشری‌ای که در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده‌اند و در تعدی آشکار به قوانین داخلی و بین المللی صورت گرفته است. به ویژه، حکومت جمهوری اسلامی حق حیات – مصرح در ماده ششم میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی – حق آزادی از شکنجه – مصرح در ماده هفتم میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی – و حق محاکمه منصفانه و علنی – مصرح در ماده چهاردهم میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی – را زیر پا گذاشته است.»

سازمان اتحاد برای ایران همچنین نسبت به اعدام سه زندانی دیگر بلوچ در آینده نزدیک ابراز نگرانی کرده و نوشته است: «اطلس زندان‌های ایران همچنین مطلع شده که جمهوری اسلامی در پی اعدام سه زندانی بلوچ دیگر در آینده بسیار نزدیک است. امان‌الله بلوچی (که به نام امین میربلوچ‌زهی نیز شناخته می‌شود)، عبدالرحیم کوهی و جاوید دهقان در سال ۲۰۱۵ دستگیر شدند. آقایان بلوچی و کوهی در رابطه با اتهام «بغی» و آقای دهقان به اتهام «محاربه» محاکمه و به اعدام محکوم شده‌اند.»

در ادامه این بیانیه سازمان اتحاد برای ایران ضمن اشاره به شکنجه و محرومیت این افراد از دادرسی عادلانه نوشته است: :« آن‌ها نیز تجربه شکنجه‌های هولناکی را از سر گذرانده، برای مدت‌های طولانی در انفرادی محبوس بوده و به ایراد اعترافات ساختگی وادار شده‌اند. سازمان اتحاد برای ایران از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که فورا این اعدام‌ها را متوقف کرده و اطمینان حاصل کند که دادرسی و محاکمه منصفانه برای همه زندانیان تضمین شده است؛ به ویژه در پرونده‌هایی که ممکن است به صدور مجازات‌های سالب حیات منجر شوند.»

سازمان اتحاد برای ایران جمهوری اسلامی را فرامی‌خواند که به استفاده از اعدام، به عنوان ابزاری برای سرکوب پایان دهد.

متن کامل بیانیه:

جمهوری اسلامی ایران دست کم هفت زندانی سیاسی بلوچ را در فاصله ۲۶ دسامبر ۲۰۲۰ تا ۳ ژانویه ۲۰۲۱ اعدام کرده است. سازمان اتحاد برای ایران صریحا این اعدام‌ها را محکوم می‌کند و بار دیگر تعهدات جمهوری اسلامی ایران را ذیل قوانین بین المللی برای پاسداری از حق حیات، آزادی و محاکمه منصفانه یادآور می‌شود. این اعدام‌ها که تنها چند هفته پس از اعدام خبرنگار دگراندیش، روح‌الله زم در اوایل دسامبر ۲۰۲۰ صورت گرفته‌اند، استفاده لاینقطع جمهوری اسلامی را از مجازات مرگ به عنوان یک تاکتیک سیاسی برای سرکوب دگراندیشان آشکار می‌کنند.

اطلس زندان‌های ایران گزارش کرده است که چندین تن از زندانیان سیاسی در هفته‌های اخیر در حالی در سکوت اعدام شده‌اند که همچنان اطلاعاتی پیرامون چند تن از ایشان در دست نیست. با این حال، مشخص شده است که این افراد در میان اعدام‌شدگان قرار داشته‌اند: عبدالحمید میربلوچ‌زهی، حمید راست‌بالا، کبیر سعادت‌جهانی، محمدعلی آرایش، حسن دهواری و الیاس قلندرزهی. دستگیری و محکومیت همه این زندانیان خارج از روند دادرسی عادلانه، از جمله در شرایط عدم دسترسی به وکیل و اجبار به اعترافات ساختگی پس از تحمل شکنجه‌های شدید صورت گرفته است.

عبدالحمید میربلوچ‌زهی در ۲۶ دسامبر به اتهام «محاربه» اعدام شد. بر اساس اطلاعات اطلس زندان‌های ایران او در سال ۲۰۱۵ دستگیر و در ابتدا به ۱۵ سال حبس محکوم شد. او بعدا در سال ۲۰۱۸ به اعدام محکوم شد. اطلاعاتی پیرامون پرونده او منتشر نشده است.

حمید راست‌بالا، کبیر سعادت‌جهانی و محمدعلی آرایش در ۳۱ دسامبر به اتهام «بغی» اعدام شدند. این افراد در سال ۲۰۱۵ دستگیر و به «عضویت در گروه مذهبی مسلح انصارالفرقان» متهم شدند. این اتهامات هرگز در یک محاکمه منصفانه و علنی به اثبات نرسیدند. این افراد شکنجه‌های روانی، جنسی و جسمی هولناکی را تجربه کردند که به اخذ اعترافات ساختگی از ایشان ختم شد.

حسن دهواری و الیاس قلندرزهی در ۳ ژانویه به اتهام «بغی» اعدام شدند. آن‌ها در سال ۲۰۱۴ دستگیر شدند، اما اتهامات منتسب را تحت این عنوان رد کردند که دستگیری ایشان اقدامی زورگویانه و تلافی‌جویانه علیه آن دسته از خویشان ایشان بوده که حاضر به بازگشت به کشور و تسلیم خود به حکومت نشده‌اند. در دوران بازداشت، آن‌ها شدیدا شکنجه شدند، برای مدت‌های طولانی در سلول‌های انفرادی محبوس بودند و در نهایت به ایراد اعترافات ساختگی مجبور شدند.

از این افراد خانواده‌ها، دوستان و هم‌وندهای سوگوار به جا مانده است. اعدام آن‌ها با نقض معاهدات حقوق بشری‌ای که در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده‌اند و در تعدی آشکار به قوانین داخلی و بین المللی صورت گرفته است.

از این افراد خانواده‌ها، دوستان و هم‌وندهای سوگوار به جا مانده است. اعدام آن‌ها با نقض معاهدات حقوق بشری‌ای که در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده‌اند و در تعدی آشکار به قوانین داخلی و بین المللی صورت گرفته است. به ویژه، حکومت جمهوری اسلامی حق حیات – مصرح در ماده ششم میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی – حق آزادی از شکنجه – مصرح در ماده هفتم میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی – و حق محاکمه منصفانه و علنی – مصرح در ماده چهاردهم میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی – را زیر پا گذاشته است.

اطلس زندان‌های ایران همچنین مطلع شده که جمهوری اسلامی در پی اعدام سه زندانی بلوچ دیگر در آینده بسیار نزدیک است. امان‌الله بلوچی (که به نام امین میربلوچ‌زهی نیز شناخته می‌شود)، عبدالرحیم کوهی و جاوید دهقان در سال ۲۰۱۵ دستگیر شدند. آقایان بلوچی و کوهی در رابطه با اتهام «بغی» و آقای دهقان به اتهام «محاربه» محاکمه و به اعدام محکوم شده‌اند. دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی ایشان را رد کرده است. آن‌ها نیز تجربه شکنجه‌های هولناکی را از سر گذرانده، برای مدت‌های طولانی در انفرادی محبوس بوده و به ایراد اعترافات ساختگی وادار شده‌اند. سازمان اتحاد برای ایران از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که فورا این اعدام‌ها را متوقف کرده و اطمینان حاصل کند که دادرسی و محاکمه منصفانه برای همه زندانیان تضمین شده است؛ به ویژه در پرونده‌هایی که ممکن است به صدور مجازات‌های سالب حیات منجر شوند.

سازمان اتحاد برای ایران به جمهوری اسلامی، الزامات حقوقی بین المللی‌اش را یادآور می‌شود و از این حکومت می‌خواهد که به حقوق اقلیت‌های اتنیکی، مذهبی و زبانی احترام گذاشته و از آن‌ها پاسداری کند. همچنین، سازمان اتحاد برای ایران جمهوری اسلامی را فرامی‌خواند که به استفاده از اعدام، به عنوان ابزاری برای سرکوب پایان دهد.