اعتصاب غذای دسته‌جمعی ۱۰ تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات در زندان ایلام

۲۰ دی ۱۴۰۱- ده تن از بازداشت‌شدگان خیزش ۱۴۰۱ در شهرستان آبدانان و دهلران، در اعتراض بە وضعیت نامناسب زندان و عدم رسیدگی بە پروندەهایشان، از روز ۱۷دی۱۴۰۱، در زندان مرکزی ایلام دست بە اعتصاب غذای دسته‌جمعی زدەاند.

به گفته منابع اطلس زندان‌های ایران، اشکان محمدی، سامان مرادی وندان، مجتبی محمدولی، سامان قاسمی، میلاد انصاری، پویا محمودنژاد، رامین سلمانی و سجاد جمالی اهل آبدانان و اکبر درویشی و امیر اکبری اهل شهرستان دهلران، زندانیان محبوس در زندان مرکزی ایلام هستند که از روز شنبه اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌اند.

منابع اطلس می‌گویند، این ۱۰ زندانی، از زمان بازداشت در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند و مسئولان قضایی استان ایلام بە بهانەهای مختلف رسیدگی بە پروندە آنها را بە تعویق می‌اندازند. مسعود کارگر دادستان آبدانان و رضا صلاح‌الدینی دادیار دادسرای دهلران، بازپرسی پرونده این شهروندان را برعهده دارند.

تمامی این ده زندانی که در زندان ایلام اعتصاب غذا کرده‌اند از بازداشت‌شدگان خیزش ۱۴۰۱ هستند که پس از کشته‌شدن ژینا امینی  – دختر ۲۲ ساله اهل سقز که در اثر ضرب‌وجرح از سوی ماموران گشت ارشاد کشته شد – در ایران آغاز شد.

اشکان محمدی، ۱۹ساله، روز ۲۸آذر۱۴۰۱ توسط ماموران امنیتی در آبدانان بازداشت شد. او در زمان بازداشت مورد ضرب‌وجرح قرار گرفت و تاکنون از حق ملاقات و دسترسی به وکیل محروم بوده است. سامان مرادی‌ وندان، شهروند اهل آبدانان، بیش از سه ماه است توسط ماموران امنیتی بازداشت شده‌ است. مجتبی محمدولی، ۳۷ ساله، روز ۱۳دی۱۴۰۱ در حین بازگشت از تهران در حوالی شهرستان مورموری دستگیر شد. او ابتدا به بازداشتگاه اداره اطلاعات ایلام منتقل شد و پس پایان دوران بازجویی به زندان این شهر انتقال یافت. سامان قاسمی، ورزشکار رشته کیک‌بوکسینگ، روز ۱دی۱۴۰۱، درحال ورزش در پنج کیلومتری شهرستان آبدانان توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. پویا محمدنژاد، دیگر شهروند ساکن آبدانان است که بیش از سه ماه از زمان بازداشت او می‌گذرد. میلاد انصاری و رامین سلمانی نیز روز ۲۹آبان۱۴۰۱ و سجاد جمالی روز ۹دی۱۴۰۱، توسط ماموران امنیتی در آبدانان بازداشت شدند. اکبر درویشی، شهروند ۳۷ ساله اهل دهلران، روز ۱دی۱۴۰۱ توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. او پیشتر در اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت و زندانی شده بود. امیر اکرمی دیگر شهروند اهل دهلران است که دو ماه و ۱۲ روز پیش توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و کماکان بلاتکلیف در زندان مرکزی ایلام محبوس است.

بر اساس داده‌های بانک داده اطلس زندان‌های ایران، از شهریور۱۴۰۱ و پس از آغاز اعتراضات ضدحکومتی در ایران، دست‌کم ۹۱ شهروند در شهرستان آبدانان و ۲۹ تن در شهرستان دهلران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. از این تعداد شماری از بازداشت‌شدگان به‌رغم گذشت بیش از سه از زمان دستگیری کماکان بلاتکلیف در زندان مرکزی ایلام محبوس هستند.