اعتصاب غذای دسته‌جمعی زندانیان محبوس در بند ۹ زندان زاهدان

۲۳ آبان ۱۴۰۱-

زندانیان محبوس در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان در اعتراض به ضرب‌وجرح، شکنجه، عدم دسترسی به خدمات درمانی، آزار و اذیت مستمر توسط زندانبانان و شرایط غیرانسانی و وخیم این بند، دست به اعتصاب غذای دسته‌جمعی زدند.

بر اساس گزارش‌های رسیده به اطلس زندان‌های ایران، دست‌کم ۱۷ زندانی محبوس در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان از یک هفته قبل دست به اعتصاب غذای دسته‌جمعی زده‌اند. شیراحمد شیرانی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی سابق، در گفت‌وگو با اطلس درباره دلایل اعتصاب غذای زندانیان محبوس در زندان زاهدان گفت، زندانیان محبوس در بند ۹ به توهین و رفتارهای تحقیرآمیز از سوی زندانبانان و مسئولین زندان زاهدان، نبود حداقل امکانات زیست در بند ۹، عدم دسترسی به خدمات درمانی، محدودیت‌ در تماس تلفنی و ملاقات با خانواده و ضرب‌وجرح و شکنجه زندانیان توسط زندانبانان معترض هستند.

رسانه «حال وش» نیز با انتشار خبری در این ارتباط اسامی زندانیان در اعتصاب غذا در بند ۹ زندان زاهدان را حسن بلوچی، مصطفی چاکری، محمد رئیسی، عبدالسلام اخوان‌گر، سعید شه‌بخش، جمعه شه‌بخش، نظیر احمد شاهوزهی، صاحب‌داد شه‌بخش، عبدالمالک شاه‌وزهی، جنید (تبعه پاکستان)، فرزاد نچولی، فرهاد باران‌زهی، نجیب نارویی، اسماعیل اسماعیل‌زهی، محمد زین‌الدینی، جمشید اربابی و پیمان کهرازهی معرفی کرده است.

شیراحمد شیرانی که مدتی از دوران حبس خود را در زندان زاهدان سپری کرده است، می‌گوید، از اردیبهشت امسال، زندانیان سیاسی محبوس در زندان زاهدان و تعدادی از زندانیان با اتهامات امنیتی و عمومی به مرور به بند تازه تاسیس ۹ منتقل شدند. این بند شامل سلول‌های انفرادی و سلول‌های کوچک دو یا سه نفری است، فاقد هرگونه امکانات زیست برای زندانیان است، وسایل گرمایشی و سرمایشی در آن دچار مشکل است، آشپزخانه در بند موجود نیست، کیفیت غذا بسیار پایین است تا حدی که بسیاری از زندانیان پس از مدتی تحمل حبس در این زندان دچار بیماری‌های گوارشی و سوتغذیه می‌شوند، سالن هواخوری مستقل ندارد و ساعات هواخوری زندانیان کوتاه و با محدودیت روبه‌رو است و مقام‌های زندان و زندانبانان به صورت مستمر اقدام به توهین و تحقیر زندانیان بلوچ می‌کنند.

بند ۹ زندان زاهدان تحت نظر اداره اطلاعات این شهر اداره می‌شود. ماموران اداره اطلاعات زاهدان که اغلب آنها غیربومی هستند به‌صورت مستمر اقدام به شکنجه و ضرب‌وجرح زندانیان محبوس در این بند می‌کنند. یکی از مسئولین بند ۹ زندان زاهدان با نام مستعار «حاج داوود»، یک مامور اطلاعاتی باسابقه در زاهدان است.

زندان زاهدان نیز که زیر نظر سازمان زندان‌های استان سیستان و بلوچستان اداره می‌شود، یکی از زندان‌های جمهوری اسلامی است که به دلیل نقض گسترده و سیتماتیک حقوق زندانیان، آذر۱۴۰۰ از سوی آمریکا تحریم شده است. در زندان زاهدان در برخی سال‌ها تا صدها زندانی زیر حکم اعدام نگهداری می‌شوند. در این زندان هر ساله تعداد زیادی حکم اعدام اجرا می‌شود. بدرفتاری نظام‌مند با زندانیان زندان زاهدان، از جمله فروش مایحتاج اولیه همچون نان به زندانیان این زندان با قیمت‌های بسیار بالا، موضوع گزارش‌های متعدد نهادهای حقوق بشری بوده است. تخمین زده می‌شود که تعداد زندانیان این زندان، سه تا پنج برابر بیش از ظرفیت آن باشد.