اعتراضات سراسری؛ محمد حاجی رسول‌پور بر اثر شکنجه کشته شد

۲۸ آذر ۱۴۰۱-

«محمد حاجی رسول‌پور»، شهروند ساکن بوکان و از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری مهر۱۴۰۱، بر اثر عوارض ناشی از ضرب‌وجرح و شکنجه در دوران بازداشت جان باخت. 

به گفته یک منبع مطلع به «اطلس زندان‌های ایران»، محمد حاجی رسول‌پور، روز ۲آذر۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد و طی مدت بازداشت به‌شدت تحت شکنجه قرار گرفت. این شهروند کُرد، روز سه‌شنبه ۲۲آذر به‌دلیل وضعیت وخیم جسمی، با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان بوکان آزاد و بلافاصله در بیمارستان بستری شد. محمد حاجی رسول‌پور، بامداد روز دوشنبه ۲۸آذر، در بیمارستان قلی‌پور بوکان بر اثر عوارض ناشی از شکنجه و ضرب‌وجرح در دوران بازداشت، جان خود را از دست داد. او از روز ۲۲آذر در بخش آی‌سی‌یو این بیمارستان بستری بود.

محمد حاجی رسول‌پور، زندانی سیاسی سابق و شهروند ساکن بوکان بود. او پس آغاز خیزش سراسری مهر۱۴۰۱، دو بار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این شهروند، اولین بار روز ۹مهر دستگیر و پس از تحمل بیش از دو هفته بازداشت روز ۲۵مهر با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

محمد حاجی رسول‌پور، پیش‌تر نیز به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی سابقه محکومیت را داشت. شعبه ١٠١ دادگاه کیفری بوکان به ریاست قاضی «پیمان رستمی» او را به اتهام «تبلیع علیه نظام به نفع یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون جمهوری اسلامی»، به پنج ماه زندان محکوم کرده بود. محمد حاجی رسول‌پور، روز ۲۴فروردین سال جاری، پس از تحمل دوران محکومیت خود از زندان بوکان آزاد شده بود.

بر اساس داده‌های «بانک داده اطلس زندان‌های ایران»، از ۲۵شهریور۱۴۰۱ و پس از آغاز اعتراضات سراسری که در پی کشته شدن «مهسا امینی» شروع شد، تاکنون ۱۰ تن از بازداشت‌شدگان پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی، بر اثر ضرب‌وجرح و شکنجه کشته شده‌اند. از این تعداد هفت شهروند به‌ نام‌های «محمد حاجی رسول‌پور»، «شهریار عادلی»، «شادمان احمدی»، «امید حسینی»، «هیمن آمان»، «رامین فاتحی» و «مهسا امینی»، کُرد بوده‌اند.