اعتراضات آبان – یکی از زندانیان زندان فشافویه «رگ دستش را زد»

۱۶ تیر ۹۹ ـ سیامک مقیمی از زندانیان اعتراضات آبان، در زندان فشافویه دست به خودکشی زد. او پس از بریدن رگ دستش به بهداری زندان منتقل شد و پس از پانسمان دستش به بند بازگشت.

به گزارش اطلس زندانهای ایران این زندانی از طریق بریدن رگ دست اقدام به خودکشی کرد و به بهداری زندان منتقل شد. یک منبع مطلع درمورد خودکشی این زندانی به پژوهشگر اطلس گفت: «سیامک مقیمی چندبار تاکنون خودکشی کرده است. همبندی‌های این زندانی معتقدند که او به یک بیماری روانی مبتلا است. اما متاسفانه به وضعیتش رسیدگی نمی‌کنند. دیشب بس از اقدام به خودکشی، به بهداری منتقل شده و امروز پس از پاسمان دستش به بند بازگشته است.»

برای مشاهده نمایه سیامک مقیمی روی تصویر کلیک کنید

بازداشت

هم‌زمان با آغاز تظاهرات سراسری آبان ۹۸، شمار زیادی از معترضین توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شدند. عمده این افراد مدتی بعد از زندان‌های ایران آزاد شدند، اما بازداشت برخی از آن‌ها تداوم یافت. آقای مقیمی یکی از این معترضان است که در زندان فشافویه زندانی است. این زندانی سیاسی پیشتر هم چند بار اقدام به خودکشی کرده است. او همچنین پس از مرگ سه تن از زندانیان زندان فشافویه بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، به همراه تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی این زندان دست به اعتصاب غذا زد.

دادگاه

در تاریخ ۵ بهمن ۹۸ خبرگزاری هرانا گزارش داد که توسط دادگاه انقلاب به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است. پس از ابلاغ حکم به آقای مومنی، او اقدام به خودکشی کرد و وی را به بیمارستان منتقل کردند. ماموران قرارگاه ثارالله تهران در بیمارستان او را تهدید کرده‌اند که در صورت بروز رفتار اعتراضی دیگر، با پرونده‌ای جدید مواجه خواهد شد.

 

اعتراضات آبان

پس از افزایش ناگهانی نرخ بنزین، میلیون‌ها معترض در ده‌ها شهر ایران دست به تظاهرات زدند. هر چند در ساعات اولیه سمت و سوی اعتراضات افزایش نرخ بنزین را هدف قرار گرفته بود، اما کمی بعد اعتراضات به سمت مخالفت با حکومت پیش رفت. از لحظات اولیه حضور مردم در خیابان‌ها، در بسیاری نقاط شلیک به سوی معترضین آغاز شد و نیروهای امنیتی صدها تن را کشتند یا زخمی کردند. بسیاری اعتراضات سراسری آبان ۹۸ را عظیم‌ترین خیزش علیه حکومت تا آن زمان و واکنش جمهوری اسلامی را وسیع‌ترین سرکوب معترضین غیرحزبی می‌دانند