اعتراضات آبان – عباس عسکری «برای اعتراف به قتل شکنجه شده است»

۲۰ شهریور ۱۳۹۹- عباس عسکری، شهروند عرب ساکن زرگان، «برای اعترافات به قتل رضا نیسی، یکی از کشته شدگان اعتراضات آبان، به شدت شکنجه شده است.»

به گزارش اطلس زندانهای ایران، عباس عسکرى در جریان اعتراضات آبان سال گذشته پس از کشته شدن رضا نیسى، نوجوان ۱۶ ساله در ۲۵ آبان، در اعتراض، جسد او را بر دوش خود تا مقابل ساختمان حوزه بسیج ۱۴ عمار یاسر زرگان حمل کرده است.

به دنبال این اقدام آقای عسکری، بسیج و اطلاعات سپاه او را به قتل آقای رئیسی متهم کرده و تحت تعقیب قرار دادند. آقای عسکری برای مدتی توانست مخفی شود. اما سرانجام پس از حدود یک ماه، در زمین کشاورزیش توسط اداره اطلاعات بازداشت شد.

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر، به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران در این مورد گفت: « در ماه هاى نخست بازداشت آقای عسکری برای اعتراف به قتل رضا نیسى تحت شکنجه قرار گرفته است. اما او على رغم شکنجه شدید حاضر به اعتراف نشده و در نتیجه موضوع قتل در دادگاه انقلاب اهواز از اتهامات او حذف شده است. او اکنون به اتهام «شرکت در اغتشاش» و «محاربه» منتظر صدور حکم است.»

این فعال حقوق بشر در ادامه افزود: « در ماه هاى اخیر آقای عسکری همچنان برای اعتراف به قتل رضا نیسى شکنجه شده است. او در این مدت چهار بار از زندان شیبان به اداره اطلاعات اهواز منتقل شده و آخرین بار روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۹ بعد از شکنجه روحى و جسمى به قرنطینه زندان شیبان اهواز بازگردانده شده است.»

برای مشاهده نمایه آقای عسکری روی تصویر کلیک کنید.

عباس عسکری کیست؟

عباس عسکرى(زرگانى) ۳۴ ساله از اهالى زرگان شهر اهواز در بامداد پنجشنبه ۲۴ آذرماه ۱۳۹۸ به دلیل شرکت در اعتراضات آبان ۹۸ تحت تعقیب و توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد. او داراى ۴ فرزند است که دو تن از آنها از بیمارى قلبى رنج مى برند و قلب یکى از آنها در غیاب پدرش جراحی است. عباس عسکرى تاکنون با خانواده اش ملاقات نکرده و تنها تماس تلفنى داشته است. او همچنین از داشتن وکیل مدافع محروم است.