اعتراضات آبان، روزبه پیری برای تحمل حبس روانه زندان تبریز شد

۵ تیر ۹۹- روزبه پیری از معترضین آبانماه تبریز، امروز برای اجرای حکم زندان، خود را به زندان مرکزی تبریز معرفی کرد.

به گزارش اطلس زندانهای ایران رورزبه پیری که پیشتز در دادگاه کیفری و انقلاب تبریز یه حبس محکوم شده بود، امروز خود را به زندان مرکزی تبریز معرفی کرد و روانه زندان شد.  روزبه پیری یک روز پس از آغاز اعتراضات آبان ۹۸ توسط اطلاعات سپاه عاشورا در منزل پدری به همراه برادرش یاشار دستگیر شد، مامورین هنگام بازداشت این دو برادر وسایل شخصی‌شان را نیز ضبط و با خود بردند. برادران پیری پس از نزدیک به سه ماه بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه عاشورا و زندان مرکزی تبریز در تاریخ ۱۵بهمن‌۹۸ باتودیع وثیقه به طور موقت آزاد شدند.

برای مشاهده نمایه آقای پیری در اطلس زندانهای ایران روی تصویر کلیک کنید.

دادگاه کیفری

به اتهامات این دو برادر در دو دادگاه کیفری و انقلاب رسیدگی شد. دادگاه کیفری به ریاست قاضی پیری از بابت «تمرد از دستور مامور دولت در حین اجام وظیفه» و «ایجاد هیاهو و انجام دادن حرکات نامتعارف» او را به  هشت ماه و یک روز حبس و همچنین بیست میلیون ریال وجه نقد بدل از مجازات هفتاد ضربه شلاق محکوم کرد.

دادگاه انقلاب

آقای پیری همچنین در شعبه دو دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احرار به اتهامات:

۱. عضویت در گروه و دسته جات برای برهم زدن امنیت ملی
۲. اجتماع و تبانی علیه نظام
۳. تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران محاکمه و به ده ماه حبس تعزیری محکوم گردید. این حکم  در دادگاه تجدید نظر شعبه یک استان به سه‌ماه و یک روز حبس تقلیل داده شد.

روزبه پیری کیست؟

روزبه پیری متولد سال ۱۳۶۸ فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر و دانشجوی حقوق است. آقای پیری صاحب امتیاز و سردبیر نشریه دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز درسال ۱۳۸۹ و موسس تشکل سیاسی جمعیت دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی مرکز استان آذربایجان شرقی بوده‌است. وی بارها توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌است که یکی از این موارد در جریان اعتراضات سراسری ترکها علیه «توهین روزنامه طرح نو در سال ۱۳۹۵ به مردم ترک» بود.
یاشار پیری کیست؟
یاشار پیری برادر روزبه پیری از فعالین دانشجویی ترک است. او متولد سال ۱۳۷۰فارغ تحصیل رشته حقوق، عضو شورای مرکزی کانون سهند دانشگاه پیام نور تبریز، موسس کانون مطالعات فرهنگ آذربایجان شناسی، دانشگاه پیام نور است که از سوی مسئولین دانشگاه منحل شده است .  آقای پیری درسال ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده و به سه ماه حبس و هفتاد ضربه شلاق محکوم گردید. این محکومیت به مدت سه سال تعلیق شد. یاشار پیری یکروز پس از شروع اعتراضات به گرانی بنزین در کتابخانه جعفریه تبریز دستگیر شد و به این دلیل از شرکت در آزمون وکالت و مشاوران دادگستری محروم شد.