اسامی و احکام زندانیان بند چهار اوین؛ دو اعدام و ۴۴ زندان

۶ مرداد ۹۹ـ  چهل و شش نفر از زندانیان بند چهار زندان اوین که اغلب با اتهامات امنیتی محکوم شده‌اند، در شرایط نامناسب بهداشتی و درمانی قرار دارند؛ این گزارش به اسامی این زندانیان و شرایط این بند اختصاص دارد.
به گزارش اطلس زندان‌های ایران، ۴۶ زندانی امنیتی در بند چهار اوین نگهداری می‌شوند. از این زندانیان دو نفر محکوم به اعدام  و ۴۴ زندانی دیگر به احکام  سه تا ۲۰ سال محکوم شده‌اند. اتهام این زندانیان «جاسوسی» و «همکاری با دول متخاصم» و یا «همکاری با سازمان مجاهدین خلق» است.
زندانیان محکوم به اعدام، احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه و شهروند سوئد و امیر رحیم پور هستند. آقای رحیمپور در رشته برق قدرت مدرک کارشناسی ارشد دارد. او  در سازمان انرژی هسته ای فعالیت داشته است و غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه ۱۵ بهمن سال گشته  در نوزدهمین نشست خبری خود در مورد او ادعا کرد: «…جاسوس سیا بود و دستمزدهای کلان می‌گرفت و تلاش می‌کرد بخشی از اطلاعات هسته‌ای ایران را در اختیار سرویس آمریکایی قرار دهد»
سید محمود موسوی مجد، از اعضای سپاه قدس که به تازگی حکومت ایران او را به جرم جاسوسی اعدام کرد، نیز در این بند زندانی بوده است.
اسامی این زندانیان به این شرح است:
۱-احمدرضا جلالی، اتهام جاسوسی برای اسرائیل، محکوم به اعدام، استاد دانشگاه و شهروند سوئد.
۲-امیر رحیم پور، همکاری با دولت متخاصم امریکا، فوق لیسانس برق قدرت، حکم اعدام.
۳-علی خراسانی، همکاری با دولت متخاصم، مورخ، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس.
۴- امیر ارسلان شبانی، همکاری با دولت متخاصم، برنامه نویس کامپیوتر، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس.
۵- امیرحسین «ایمان» صیرفی، متهم به همکاری با دولت متخاصم آمریکا، محکوم به ۷ سال حبس، متخصص امنیت سایبری.
۶- امیر صمیمی، متهم به همکاری با دولت متخاصم، نظامی، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس.
۷- انوش آشوری، متهم به ارتباط با دولت متخاصم انگلیس، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، تابعیت انگلیس.
۸- جاوید جاویدنیا، اتهام همکاری با دولت اسرائیل، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری, دکترای ژئوفیزیک از دانشگاه آمستردام هلند.
۹- جواد نور جمالی، اتهام همکاری با دولت اسرائیل, محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری, مهندس کامپیوتر و مدیریت شبکه.
۱۰- وحید قانع، اتهام همکاری با دولت متخاصم، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس.
۱۱- علی پارسا، اتهام همکاری با دولت متخاصم، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس.
۱۲- بیژن مستقل، اتهام همکاری با دولت متخاصم، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس.
۱۳- شهرام شیرخانی، اتهام همکاری با دولت متخاصم، وکیل پایه یک دادگستری، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس.
۱۴- جلیل باروقی، اتهام همکاری با دولت اسرائیل، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، دارای مدرک لیسانس برق قدرت.
۱۶- بهزاد حبوبی، اتهام همکاری با دولت اسراییل، محکوم به تحمل ۵ سال حبس تعزیری.
۱۷- حسین حمیدی‌نیا، اتهام همکاری با دولت متخاصم، محکوم به تحمل ۵ سال حبس تعزیری، دکترای امور بین الملل، کارمند اسبق وزارت خارجه ایران.
۱۸- رضا جوکاری، اتهام همکاری با دولت اسرائیل، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، مهندس فیزیک و کارمند  سابق سازمان انرژی اتمی در نیروگاه بوشهر.
۱۸- ذوالفقار سعدی، اتهام همکاری با دولت متخاصم و همکاری با سازمان مجاهدین خلق، محکوم به تحمل ۷ سال حبس تعزیری، شهروند عراقی
۱۹- ستار شیخ، اتهام همکاری با دولت اسرائیل، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، دکترای هنر از دانشگاه هنر واحد تهران.
۲۰- شهاب دمیری، اتهام همکاری با دولت اسرائیل، محکوم به ۱۰ سال حبس تعزیری، کاپیتان کشتی.
۲۱- شهاب منظوری، اتهام همکاری با دولت انگلستان, محکوم به تحمل ۶ سال حبس تعزیری.
۲۲- علی کبریت ساز توکلی، اتهام همکاری با دولت اسرائیل، محکوم به تحمل ۵ سال حبس تعزیری.
۲۳- علی کاشفی، اتهام همکاری با دولت اسرائیل، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری, استاد دانشگاه شریف در تهران.
۲۴- علی جوهری، اتهام همکاری با دولت اسرائیل، غریق نجات، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری.
۲۵- علی عسگری، اتهام همکاری با دولتهای متخاصم ، محکوم به تحمل ۷ سال حبس تعزیری.
۲۶- علی آذری‌فر، اتهام همکاری با دولت اسرائیل، محکوم به تحمل۱۰ سال حبس تعزیری، دکترای برنامه نویسی از دانشگاه سیدنی استرالیا.
۲۷- علی نفریه، اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس، لیسانس برنامه نویسی کامپیوتر.
۲۸- کامران قادری، اتهام همکاری با دولت اسرائیل، محکوم به تحمل ۱۰سال حبس تعزیری، دکترای برق از دانشگاه وین در اتریش، تابعیت اتریش، شهروند کرد.
۲۹- کیومرث مرزبان، همکاری با دولت متخاصم امریکا، توهین به مقدسات, فعالیت تبلیغی علیه نظام محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری.
۳۰- مجید نیک‌افراز، اتهام همکاری با دولت اسرائیل، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری.
۳۱- اسماعیل روکی، اتهام همکاری با دولت اسرائیل، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری.
۳۲- محمد امین‌نصب، اتهام همکاری با دولت انگلستان، شهروند ایرانی- انگلیسی، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری.
۳۳- محمدحسین رستمی، اتهام همکاری با دولت متخاصم اسراییل، مدیر سابق سایت عماریون و از اعضای سپاه قدس، محکوم به ۱۰ سال حبس.
۳۴- مهدی زارعی، اتهام همکاری با دولت امریکا،  محکوم به تحمل ۱۵ سال حبس.
۳۵- مسعود مصاحب، اتهام همکاری با دولت امریکا، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس، تابعیت اتریشی.
۳۶- منوچهر محمدعلی، اتهام همکاری با دولت انگلستان، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، دکترای ادبیات فرانسه از دانشگاه پاریس.
۳۷- محمدحسین ملانژاد، اتهام همکاری با دولت متخاصم اسراییل، محکوم به ۱۲ سال حبس، ساکن امارات متحده عربی، فوق لیسانس کامپیوتر.
۳۸- محمدعلی باباپور، اتهام همکاری با دولت امریکا، استاد دانشگاه تهران، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری.
۳۹- محمد اثناعشری، اتهام همکاری با دولت اسرائیل, محکوم به تحمل ۳ سال حبس تعزیری، دارای مدرک فوق لیسانس برنامه ریزی کامپیوتر.
۴۰- محمد امیدی، اتهام همکاری با دولت اسرائیل، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری, کارمند سابق وزارت خارجه.
۴۱- محمدجواد زارعی، اتهام همکاری با دولت امریکا, محکوم به تحمل ۷ سال حبس تعزیری.
۴۲- مسعود کیانی، اتهام همکاری با دولت اسرائیل، محکوم به تحمل ۵ سال حبس، دارای مدرک دکترای دندانپزشکی از دانشگاه اوکراین، شهروند کرد.
۴۳- علی باقری، اتهام همکاری با دولت اسراییل، محکوم به تحمل ۱۵ سال حبس، کارمند سابق وزارت دفاع.
۴۴- کمال امیربیک، اتهام همکاری با دولت متخاصم اسراییل، محکوم به ۱۰ سال حبس، کارمند سابق وزارت امور خارجه.
۴۵- اسدالله اسدی، اتهام همکاری با دولت متخاصم اسراییل، محکوم به ۱۰ سال حبس.
۴۶- مهدی بوترابی، اتهام اقدام علیه امنیت ملی، از مشاوران میرحسین موسوی و جنبش سبز، محکوم به ۲۰ سال حبس.

برای مشاهده نمایه زندان اوین روی تصویر کلیک کنید.

درباره بند ۴ زندان اوین 
بند ۴ از بندهای قدیمی زندان اوین است. در دهه ۶۰ این بند محل نگهداری زندانیان سیاسی بوده است. اعدام‌هایی که از ۳۰ خرداد ۶۰ به شکل گسترده آغاز شده بودند تا سال ۶۱ پشت این بند اجرا می‌شدند.
بند ۴ از بندهای قدیمی زندان اوین است. در دهه ۶۰ این بند محل نگهداری زندانیان سیاسی بوده است. اعدام‌هایی که از ۳۰ خرداد ۶۰ به شکل گسترده آغاز شده بودند تا سال ۶۱ پشت این بند اجرا می‌شدند.

 

از سال ۹۵ یک سالن با کاربری قرنطینه به بند ۴ زندان اوین افزوده شده و به همین دلیل از بند یک کم‌تر به عنوان قرنطینه استفاده می‌شود و زندانیان در این سالن قرنطینه می‌شوند.

از اوایل سال ۹۶ که مسئولان زندان اوین تصمیم به تعطیلی بند ۳۵۰ زندان اوین گرفتند. برخی از زندانیان محبوس در بند ۳۵۰ به این بند منتقل شدند. بند ۳۵۰ که از آن به عنوان بند زندانیان سیاسی نیز یاد می‌شد، در دوران اعتراضات سال ۱۳۸۸ میزبان بسیاری از زندانیان جنبش سبز بود. با تبعید آرش صادقی به زندان رجایی‌شهر کرج و انتقال دیگر زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ به بندهای دیگر زندان اوین، بند ۳۵۰ زندان اوین تعطیل شد. طبق گزارشات سهیل عربی به بند ۸ منتقل شد، اما غالب زندانیان سیاسی باقی‌مانده در بند ۳۵۰ به بند ۴ انتقال داده شدند. بند ۴ فاقد اتاق است، وسایل آشپزی ندارد و اصل تفکیک جرائم نیز در آن رعایت نمی‌شود.

بند چهار زندان اوین یکبار دیگر در سال ۱۳۹۶ خبر ساز شد. سینا قنبری در تظاهرات سراسری دی ۹۶ بازداشت شد و چند روز بعد در زندان اوین درگذشت. مادر او یک سال بعد در مصاحبه‌ای گفت: «پسرش را در اوین کشته‌اند و او را تحت فشار گذاشته‌اند تا از قتل فرزندش سخن نگوید.»

بند چهار زندان اوین یکبار دیگر در سال ۱۳۹۶ خبر ساز شد. سینا قنبری در تظاهرات سراسری دی ۹۶ بازداشت شد و چند روز بعد در زندان اوین درگذشت. مادر او یک سال بعد در مصاحبه‌ای گفت: «پسرش را در اوین کشته‌اند و او را تحت فشار گذاشته‌اند تا از قتل فرزندش سخن نگوید.» مرگ یا قتل او و تعداد دیگری از متعرضین در بازداشتگاه‌ها موجب اعتراضات زیادی شد. در همین رابطه گزارشاتی از ارائه بدون مصرف قرص‌های متادون یا اجبار زندانیان به مصرف آن‌ها منتشر شد. مسئولین حکومت ایران اعلام کردند که آقای قنبری در اعتراضات سیاسی دستگیر نشده و در زندان خودکشی کرده است. تعدادی از نمایندگان مجلس از بخش‌هایی از زندان اوین بازدید کردند. طبق صحبت‌های برخی از نمایندگان با رسانه‌ها آن‌ها محل و فیلم «خودکشی» سینا قنبری را نیز دیده‌اند. محمدجواد فتحی یکی از این نمایندگان، به ایسنا گفت: «ظاهرا این فرد با استفاده از نایلون‌های سطل زباله و گره زدن آن در یکی از سرویس‌های بهداشتی مربوط به بند ۴ به گفته پزشکی قانونی، خودکشی کرده است که ما فیلم خودکشی را هم دیدیم. ظواهر نشان می‌دهد که فرد خودکشی کرده اما باید روند قضایی طی شود.» چند روز بعد نماینده مجلس علی‌رضا رحیمی در کانال تلگرام خود نوشت که فیلمی از خودکشی سینا قنبری وجود ندارد، بلکه تصاویر مربوط به ورود یکی از زندانیان با زیرپوش سفید (با هویت سینا قنبری)، دمپایی آبی و کیسته پلاستیک بلند و پیچیده‌شده‌ای در دست به یکی از سرویس‌های بهداشتی و سپس بسته شدن درب است. حدود دو ساعت بعد یکی از زندانیان دیگر درب را گشوده و با جسدی که بر زمین افتاده است مواجه می‌شود. بر پایه نوشته این نماینده مجلس سینا قنبری برخلاف اظهارات پیشین مقامات حکومت و رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی، در تظاهرات سراسری در ۱۱ دی ۹۶ در یکی از ایستگاه‌های متروی تهران بازداشت شده بوده است.

در جریان شیوع ویروس کرونا در زندانها نیز بار دیگر نام این زندان مطرح شد. در فروردین امسال یک زندانی با علائم کرونا از این بند به بیمارستان انتقال یافته و از مسئولان اتاق وی خواسته شده که لوازم شخصی آن زندانی را آتش بزنند.