احسان سرابی، از خانواده جانباختگان اعدامهای دهه ۶۰، به دادگاه احضار شد

۱ اردیبهشت ۹۹- احسان سرابی، به شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. احسان سرابی فرزند راحله راحمی‌پور است که به دلیل جستجوی فرزند ناپدید شده برادرش در زندان اوین تحت تعقیب قضائی قرار گرفته‌است.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، آقای سرابی باید در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۹۹ در شعیه ۲۹ دادگاه انقلاب برای رسیدگی به موارد اتهامی حاضر شود. اتهامات آقای سرابی به درگیری مأموران امنیتی با او بر می‌گردد. آقای سرابی هنگام بازداشت مادرش در تاریخ ۲۱ آبانماه ۹۸ از سوی مأموران مورد تهدید و توهین قرار گرفته و مضروب شد. حدود یکماه بعد در تاریخ ۲۴ آذرماه او و خواهرش به دادسرای اوین احضار شدند. پس از حضور این افراد در دادسرا، قرار وثیقه برای آن‌ها صادر شد. قرار وثیقه خواهر  او در همان روز تامین شد اما به دلیل عدم تامین وثیقه، احسان سرابی به زندان فشافویه منتقل، و  روز بعد به قید وثیقه آزاد شد.

برای مطالعه جزئیات پرونده آقای سرابی، با کلیک کردن روی تصویر ، نمایه مادرش را مطالعه کنید.

در جستجوی سرنوشت گلرو راحمی پور

آقای سرابی و مادرش به دنبال تعیین سرنوشت گلرو راحمی‌پور، نوزاد مفقود شده برادر خانم راحمی پور، حسین،  در زندان اوین هستند. حسین راحمی پور برادر راحله، و همسرش در سال ۱۳۶۲ به دلیل عضویت در سازمان راه کارگر زندانی شدند. به روایت سازمان عدالت برای ایران، فرزند این دو، گلرو راحمی‌پور در زندان از مادرش جدا و ناپدید شد. حکومت ایران می‌گوید که گلرو بیمار بوده و در همان روزها فوت کرده است. اما جسد گلرو به والدین او نشان داده نشده است.

در گزارشی که ایران‌وایر پیرامون ناپدید شدن گلرو راحمی‌پور منتشر کرده، آمده است: «تعطیلات نوروز [۱۳۶۳] که می‌شود، یک روز ماموران بچه را از او می‌گیرند و می‌گویند باید به بهداری برود. مادر اعتراض می‌کند که نوزادش بیمار نیست اما ماموران می‌گویند برای انجام آزمایش و معاینات معمول باید به بهداری برود. آن‌ها دیگر هیچ وقت نوزاد خانواده راحمی‌پور را باز نمی‌گردانند. هرچه مادرش سراغ نوزاد را می‌گیرد، جواب‌شان یک جمله است: «بچه مرد»»

در گزارش جمهوری اسلامی به گروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد آمده است که «بر اساس مدارک پزشکی دکتر زندان و بیمارستان امام خمینی، نوزاد نارس و دچار زردی و انسداد خون بوده است. علی رغم تعویض خون، نوزاد در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۶۳ فوت کرده است». اما به گزارش بی‌بی‌سی فارسی به نقل از شادی صدر مامورین زندان پس از این‌که نوزاد را از مادرش جدا کردند، به والدینش گفتند که فرزندشان مرده و «نه به پدر و مادر مدرکی کتبی درباره مرگ او داده‌اند و نه جنازه‌ای به آن‌ها نشان داده‌اند». محمد نیری، از وکلای پیگیر این پرونده می‌گوید: «زمانی که کودک را از مادر گرفتند هیچ بیماری نداشت و ادعا شده بود به اسم چک‌آپ و برای آزمایش برده‌اند که از سلامت او مطمئن شوند.» او به درست بودن خبر مرگ نوزاد مشکوک است: «مصاحبه‌ای از آقای لاجوردی، رییس وقت زندان اوین، وجود دارد که در آن می‌گوید «اگر این کودکان در خانواده سالم پرورش یابند و تربیت شوند به افراد حزب‌اللهی تبدیل می‌شوند». تفکر این بوده که بچه اگر در خانواده بهتری تربیت شود، به راه پدر و مادر نمی‌رود». به گفته شادی صدر، به خانواده گلرو راحمی‌پور هم گفته شده بود که «برای چه دنبال بچه می‌گردید؟ می‌خواهید یکی شود شبیه پدرش؟»