آماری درباره زندانیان مبارزه با حجاب اجباری

۲۴ شهریور ۱۴۰۱ – بعد از این که ویدا موحد در ۶دی۱۳۹۶ روسری سفیدش را بر سر چوب زد و روی سکویی در خیابان انقلاب تهران رفت، موج اعتراض به حجاب اجباری در جمهوری اسلامی فراگیر شد. از آن زمان تاکنون زنان زیادی به شیوه‌های مختلف به حجاب اجباری اعتراض کرده‌اند. تعدادی از مردان هم به حمایت از این اعتراض‌ها پیوستند. بنا بر اطلاعات اطلس زندان‌های ایران در این دوره دست کم ۲۵نفر به دلیل کنشگری علیه حجاب اجباری تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و به حبس محکوم شده‌اند.

رایج‌ترین اتهامی که به فعالان مبارزه با حجاب اجباری وارد شده «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور» است که طبق ماده۶۱۰ قانون مجازات اسلامی دو تا پنج سال زندان به همراه دارد. از ۲۵نفری که بابت اعتراض به حجاب اجباری برای‌شان پرونده‌سازی شده، ۱۶نفر با این اتهام روبه‌رو شده و مجموعا به ۶۰سال حبس محکوم شده‌اند.

در این پنج سال برای فعالان مبارزه با حجاب اجباری ۹۲سال و ۶ماه حکم حبس صادر شده که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازت اسلامی ۷۰سال و ۱۱ماه آن قابل اجرا بوده است.

همچنین ۹نفر از کسانی که بابت اعتراض به حجاب اجباری به زندان محکوم‌ شده‌اند در حال حاضر در حبس هستند: یاسمن آریانیصبا کردافشاریمنیره عرب‌شاهیاکرم نصیریانمریم محمدیراحله احمدیمجید عزیزیفرهاد میثمیمحمد ابوالحسنی

علاوه بر آن دست‌کم پرونده پنج نفر به دلیل مبارزه با حجاب اجباری در جریان است: سپیده رشنوسوری بابایی چگینی ملیکا قراگوزلو و دو زن که در شیراز به دلیل مقاومت در برابر عوامل حکومت دستگیر شدند. از میان آن‌ها سوری بابایی چگینی و دو زن شیرازی در بازداشت و بقیه به قید وثیقه موقتا آزاد هستند.

اطلاعات بیشتر را در در نمودارهای زیر ببینید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مبارزان حجاب اجباری نام آن‌ها در اطلس زندان‌های ایران جست‌وجو کنید.