جزئیات جدید از پرونده شش زندانی سیاسی عرب محکوم به اعدام

۲۷ بهمن ۱۴۰۱- شعبه چهار دادگاه انقلاب اهواز، در پرونده‌ای مشترک شش زندانی سیاسی عرب را به اعدام و شش تن دیگر را مجموعا به ۷۰ سال زندان محکوم کرد.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، قاضی شعبه چهار دادگاه انقلاب اهواز، روز سه‌شنبه ۲۵بهمن۱۴۰۱، شخصا با حضور در زندان شیبان و سپیدار این شهر، احکام ۱۲ تن از زندانیان سیاسی محبوس در این زندان‌ها را به آنها ابلاغ کرده است.

بر اساس رأی صادر شده، علی مُجَدَم، محمدرضا مُجَدَم، معین خنفری، حبیب دریس، سالم موسوی و عدنان موسوی به اتهام محاربه همگی به اعدام محکوم شده‌اند. شش تن از دیگر از زندانیان سیاسی محبوس در زندان شیبان و سپیدار نیز در این پرونده به زندان محکوم شده‌اند؛ فارس عموری به ۳۵ سال، جاسم آلبوغبیش به ۱۵ سال، اسکندر مُجَدَم، محمدقاسم مُجَدَم (برادر محمدرضا مُجَدَم)، رعد منیعات و توفیق منعیات، هرکدام به پنج سال زندان.

گزارش‌ رسیده به اطلس درباره احکام صادر شده برای متهمان این پرونده، مربوط به ۱۲ زندانی سیاسی محبوس در زندان‌های شیبان و سپیدار است. احتمال دارد احکام دیگری نیز علیه سایر متهمان این پرونده صادر شده باشد.

شکنجه، اعترافات اجباری و گروگان‌گیری خانواده متهمان

به گفته منابع اطلس، در این پرونده مجموعا بیش از ۳۳ نفر بین بهمن۱۳۹۷ تا خرداد۱۳۹۸ بازداشت شدند، بسیاری از بازداشت‌شدگان تحت شکنجه شدید قرار گرفتند، ماه‌ها در سلول‌های انفرادی محبوس بودند و پس از پایان فرایند بازجویی به زندان‌های شیبان، سپیدار و ماهشهر منتقل شدند. تعدادی از متهمان این پرونده اکنون در زندان شیبان اهواز محبوس هستند، شماری در سایر زندان‌ها و تعدادی نیز پس از مدتی آزاد شدند.

یک زندانی سیاسی سابق که مدتی را با متهمان این پرونده در زندان شیبان محبوس بوده است، در گفت‌وگو با اطلس زندان‌های ایران می‌گوید، بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷، علی مجدم، سلیم دریعاوی، علی جوادی، سالم موسوی، حبیب دریس، جاسم البوغبیش، توفیق منیعات، طارق منیعات، عدنان موسوی و اسکندر منیعات، همگی از اهالی کوت سیدصالح از توابع شهرستان کارون و شادگان (فلاحیه) توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. تعدادی دیگر نیز مدتی بعد توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند.

منبعی که با اطلس گفت‌وگو کرده است، می‌گوید، نیروهای امنیتی درحالی علی مجدم، معین خنفری و جاسم البوغبیش را بازداشت کردند که آنها مهمان خانه جاسم البوغبیش بودند. به مرور سایر متهمان این پرونده نیز دستگیر و همگی ماه‌ها در سلول‌های انفرادی محبوس شدند. همزمان همسر و فرزند علی مجدم و حبیب دریس نیز برای تحت فشار گذاشتن آنها توسط اطلاعات سپاه بازداشت شدند. 

این زندانی سیاسی سابق می‌گوید: «بازجویان علی مجدم را مقابل دیدگان همسر و فرزندش شکنجه کردند و بیش از شش ماه او را در سلول انفرادی نگه داشتند تا بتوانند از او اعتراف اجباری بگیرند.» مدتی پس از بازداشت علی مجدم، شبکه افق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ویدئویی از اعترافات اجباری او و جاسم حیدری منتشر کرد که در این ویدئو آنها مجبور به اعتراف به اقدام مسلحانه علیه نیروهای سپاه و بسیج شدند. پس از انتشار ویدئوی اعترافات اجباری علی مجدم و جاسم حیدری، همسر و فرزند علی مجدم آزاد شدند. آقای حیدری در اسفند ۹۹ در زندان سپیدار اهواز اعدام شد.

این زندانی سیاسی سابق با تشریح شکنجه‌های شدید و طولانی‌مدت علیه متهمان این پرونده به نقل از حبیب دریس می‌گوید: «حبیب می‌گفت، بازجویان اطلاعات سپاه پاهای من را می‌بستند و به بالا می‌کشیدند. درحالی‌که سرم روبه پایین بود، در حالت آویزان سرم را بارها داخل آب می‌کردند. بعضی وقت‌ها درحالی‌که دست و پاهایم را بسته بودند، حواله‌ای را روی صورتم می‌گذاشتن و آب روی صورتم می‌ریختند که باعث احساس خفگی می‌شد و این کارها را بارها و بارها تکرار می‌کردند. این شکنجه‌ها به غیر از شکنجه‌هایی بود که با کابل و لوله سبز انجام می‌شد. آنقدر با کابل و لوله سبز من را میزدند که باعث می‌شد بدنم زخم و خونی و پوست بدنم کنده شود.»

او در ادامه می‌گوید: «بازجویان به حبیب اجازه خوابیدن نمی‌دادند. بعضی وقت‌ها او را مجبور به خوردن هندوانه می‌کردند و بعد الت تناسلی او را می‌بستند که نتواند ادرار کند و به این روش او را شکنجه می‌کردند. همزمان همسر و فرزند حبیب و علی مجدم را هم بازداشت کرده‌ بودند و از این روش برای تحت فشار گذاشتن آنها استفاده می‌کردند.»

این زندانی سیاسی سابق می‌گوید، اکثر متهمان بازداشت‌شده در این پرونده مدت‌های طولانی در سلول‌های انفرادی محبوس بودند و به شکل مشابه با حبیب دریس و علی مجدم تحت شکنجه قرار گرفتند.